Ledelseskompetencer for vækst i nye virksomheder (in Danish)

 

            

 

 

Kompetencer for vækst – Hvad iværksættere, investorer og andre kan lære af vores forskning?

 

Projektet er udarbejdet af forskere fra DCER og Aarhus BSS, Aarhus Universitet i tæt samarbejde med Industriens Fond. Resultaterne er offentliggjort torsdag den 31. marts 2016. 

 

Entreprenørskab er en af de vigtigste byggesten i et stærkt økonomisk fundament for fortsat udvikling af velstand i samfundet. Det erhvervspolitiske fokus har imidlertid ofte været rettet mod kvantitet (vi skal øge antallet af nye virksomheder) frem for mod kvaliteten af opstartsvirksomhederne (vi skal have mere værdi- og jobskabelse ud af vores nye virksomheder). I dette forskningsprojekt har vi derfor ved hjælp af kvantitativ og kvalitativ forskning analyseret hvordan kompetencer i opstartsteams og professionelle bestyrelser kan påvirke nystartede danske virksomheders konkurrenceevne.

 

I modsætning til tidligere forskning, der typisk kortlægger entreprenørskab med udgangspunkt i virksomhedsgrundlæggerens individuelle karakteristika, egenskaber og sociale relationer, er vores analyse bredere. Vores fokus i rapporten er at forbedre forståelsen af de komplementerende kompetencer som iværksættere aktiverer gennem opstartsteams og professionelle bestyrelser. Tanken med denne rapport er derfor ikke alene at kortlægge den enkelte iværksætters intentioner, egenskaber og relationer, men også at afkode dynamikken og diversiteten i opstartsteamets kompetencer og samspillet mellem iværksætterne og deres bestyrelser. Et vigtigt formål med rapporten har derfor været at forbedre forståelsen for hvordan kompetencer aktiveres i nye virksomheder og hvordan de forbedrer mulighederne for overlevelse og vækst. Dette kan bedst beskrives som strategisk entreprenørskab.

 

Der findes ingen gylden formel, opskrift eller model for virksomheders succes og vækst. 50 års fokuseret forskning har ikke kastet en vækstmodel af sig, som sikrer virksomheders succes og økonomiske resultater. Virksomheders vækst er drevet af mange forskellige faktorer, hvor timing, tid, sted og held betyder meget. Dette ses bl.a. når forskere studerer tusindvis af virksomheder og opstiller modeller for virksomhedsvækst, hvor de almindelige kendte faktorer kun forklare en del af variationen i virksomhedernes vækst. Resten er tilfældigheder, hvor hver virksomhed fortæller sin egen unikke historie.

 

Når vi taler om iværksættere og helt nye virksomheder, er konkurrencen skarp, som vi viser og analyserer i rapporten. Halvdelen af alle nye virksomheder er lukket igen efter blot fire-fem år, så det kræver både held, dygtighed og kompetencer for at klare sig gennem dette nåleøje. Selvom nåleøjet er lille, og den gyldne opskrift ikke er til stede, så bidrager rapporten med at pege på nogle af de kort, som iværksætterteams, bestyrelser og investorer kan spille for at øge chancen for succes. Vi garanterer ikke, at virksomheden får rekordvækst hvis de følger vores anbefalinger, men vi bringer med fokus på kompetencer, erfaring og teams nogle bud på, hvad der i gennemsnit og på tværs af tusindvis af virksomheder øger chancerne.

 

Læs rapporten her

Download her (PDF)

 

 

Forskerne bag rapporten: Professor Anders Frederiksen, Professor Michael S. Dahl, Professor Lars Frederiksen og Adjunkt Sabine Mûller.

 

Rapporten præsenteres til interesserede ved følgende seminarer:

  • Herning, 21. juni, 15-17 (Åbent arrangement, tilmelding og information hos Charlotte Bergdahl, charlotte@btech.au.dk)

  • København, 22. juni, 15-17 (Arrangement for Væksthus Hovedstaden, tilmelding og information hos arrangør)

  • Viborg, 19. august, 10-12 (Arrangement for Region Midtjylland, tilmelding og information hos arrangør)

 

Kontakt forskerne eller Charlotte Bergdahl (charlotte@btech.au.dk) for yderligere information.

 

Resultaterne fra rapporten formidles i kort form i videoen: Aksel, ideen og ambitionen

 

< Tilbage til cases